En (næsten) helt almindelig arbejdsplads

Som arbejdsplads ligner sexshops mange andre butikker. Varerne står pænt på hylder og er opdelt i overskuelige kategorier: dildoer i ét hjørne, vibratorer ved siden af, buttplugs og glidecreme på en anden væg, og undertøj, kostumer og nylonstrømper i den anden ende (kun en enkelt hylde med pornofilm; det sælger ikke så godt). Der er pænt og ryddeligt, og loungemusikken flyder fra højtalerne, som var man i et shoppingscenter. Arbejdsopgaverne ligner dem, man har i andre butikker: sætte varer på plads, sætte prismærker på varerne, holde butikken ren og ryddelig og betjene kunderne.

 

Billedet er ikke fra en sexshop, men det kunne det godt have været.

Medarbejderne Frederik, Ali, Karsten og Emil (navnene er selvfølgelig FAKE) fortæller, at det er et udmærket arbejde. Alle, bortset fra chefen, arbejder på deltid, bl.a. fordi nogle er studerende, og de har alle arbejdet her i mindst 3 år. De har som regel lange vagter, men især på hverdagsaftener, hvor der ikke er så mange kunder, giver det god tid til fx at læse lektier eller bare se Netflix. De får også god rabat på alle varerne.

Hvordan får man arbejde her? For nogle var det gennem netværk, andre søgte via jobopslag (på Facebook, da almindelige jobportaler generelt ikke tillader denne type jobannoncer). Medarbejderne har forskellige faglige baggrunde – fra finanssektor til socialt arbejde – og det er slet ikke det, der er i fokus til jobsamtalen: det er personlighed og salgsteknik. Om de personlige kvalifikationer siger Frederik: ”Chefen leder efter én, der kan passe på grænserne. Du skal ikke sige, hvad du selv har prøvet.” Vi vender tilbage, hvorfor det er vigtigt at sætte grænser. Det er nemlig både for deres og for din skyld.

Turister, pensionister, polterabendgæster og resten af Danmark

Den typiske sexshopkunde er ikke én type. En del af kunderne er par, der tager i butikken sammen for at kigge og købe eller alene for at købe noget til partneren derhjemme. Det er lige så ofte unge par som 50+, hvor børnene er flyttet hjemmefra, så der nu er plads til leg. Andre kunder er dem, der skal købe gave til polterabend, 18-års eller 30-års fødselsdag, og en stor del er turister, som måske har glemt deres eget legetøj derhjemme eller bare gerne vil slå sig løs på ferien. Butikken har længe åbent alle dage, og især i weekenderne betyder det, at der sent på aftenen kan komme fulde kunder, som køber noget for sjov eller seriøst.

 

På billedet: Typiske sexshopkunder

Kunderne bruger typisk 10-15 minutter per besøg, men for de nye og nysgerrige kan der snildt gå længere tid: ”Man går rundt og kigger og spørger lidt til de forskellige ting, og pludselig er der gået 30 minutter”, som Ali siger. Omvendt ved nogle kunder præcis, hvad de vil have. Under mit besøg kom et par ind, spurgte til og valgte en glidecreme samt betalte og gik igen på cirka 3 minutter. Nogle få kommer stadig i butikken for at købe Viagra o.l., men det er receptpligtigt og fås ikke i håndkøb.

Kunden kommer altid først

Mange butikker har stort fokus på kundeservice, men der er særlige krav til at aflæse kundens behov i en sexshop. Par vil som regel gerne selv gå rundt og snakke, og nogle kommer bare for at kigge. De fleste kunder siger selv til og fra, men nogle få er meget usikre og nervøse og vil fx undgå øjenkontakt. Her er medarbejderen særligt opmærksom på at skabe en tryg atmosfære, så kunden åbent og ærligt kan fortælle om fx impotens, så man finder det rigtige produkt.

Uanset tilgang kan det være svært for både kunder og medarbejder at finde det helt rigtige. Karsten beskriver det således: ”Jeg skal forstå, hvad de egentlig er i tvivl om. Det handler om at give dem, hvad de har brug for, ikke hvad de vil have.” Emil fortæller om en situation, hvor et par kom ind for at købe håndjern, men efter at have prøvet forskellige slags i 10 minutter havde de stadig ikke fundet de rigtige. Det lykkedes så endelig at finde ud af, at det var den klirrende lyd, kvinden tændte på, og det gjorde det nemmere at finde det helt rigtige sæt. Frederik har prøvet en anden situation, hvor en retarderet mand kom ind i butikken med sin hjælper for at finde en ny oppustelig sexdukke, fordi den, han havde nu, var “blevet for tyk”. Det viste sig, at manden for nylig havde fået en enkeltmandsseng, og så var der ikke plads til både ham og dukken – men han havde brug for dukken for at kunne sove ordentligt, for ellers følte han sig ikke tryg. Frederik hjalp med at finde en ”tyndere” dukke, og manden gik glad derfra.

 

Et overraskende uskyldigt behov, her
som body pillow

Alle nye medarbejdere oplæres grundigt, og de første vagter superviseres for at give medarbejderen de bedst mulige forudsætninger for at give kunden den bedst mulige købsoplevelse. Her spiller musikken i øvrigt en stor rolle, for selvom det ikke er højt, er det alligevel højt nok til at overdøve private samtaler i butikken, når der er andre kunder. Selvom noget måske kan overhøres alligevel, fungerer musikken som socialt alibi for, at den uintenderede lytter ikke kan høre noget; det er sværere at lade som ingenting, når rummet genlyder af ”jeg skal bruge en penispumpe”.

Ali forklarer, at sexshoppens særegenhed kræver det, som han kalder dynamisk kundeservice. Han sammenligner det med sit tidligere arbejde i DøgnNetto, hvor man kan forlade sig på statisk kundeservice. Statisk betyder, at den samme vare kan sælges på samme måde til forskellige kunder – mælk er mælk og bruges som mælk. I sexshoppen er det anderledes, dels fordi kunderne ikke altid ved, hvad de har brug for og/eller hvordan det skal bruges, og dels fordi man skal tage hensyn til, om de er frembrusende eller tilbagetrukne, og om de køber noget for at bruge det eller som prank til en ven. Medarbejderne har i det hele taget stort fokus på at tage de nødvendige hensyn – ikke kun for at sikre, at du får en god oplevelse, men også for at sælge. ”Jo mere man lytter, jo mere køber de”, siger Karsten. En butik med god kundeservice er trods alt stadig en butik.

Der er ikke noget marked for brugte dildoer

Før du køber noget i en sexshop, skal du være opmærksom på, at intet kan byttes. Intet. Mange tror, at man har 14 dages returret, men i en fysisk butik er det faktisk ikke et lovkrav. Emil fortæller, at deres regler skyldes hygiejnehensyn: det er ganske simpelt ikke til at vide, hvordan produkterne er blevet brugt og hvordan/om de gjort rene.

 

Du aner ikke, hvor de har været.

Frederik fortæller om en mand, som en sen aften havde købt sexlegetøj for 3.500 kr. Næste dag kom konen og sagde, at det havde han ikke fået lov til, men byttepolitiken har ingen undtagelser: ”Vi har haft mange, som siger, at en kollega sagde, at det var ok at bytte. Så siger vi, at kollegaen altså gjorde noget forkert”.

Reklamationsret er du dog altid garanteret. Alt testes i butikken, før det sælges: medarbejder sætter batterier i vibratoren eller strækker penisringen for at tjekke for sprækker. Hvis noget alligevel går i stykker inden for 2 år, kan varen byttes, hvis kunden har gemt kvitteringen – men ikke hvis varen ved naturlig brug er slidt op inden fristens udløb (Forbrugerstyrelsens formulering, ret rammende her).

Hvis din dildo er et fejlkøb, eller du er blevet træt af din gag ball, kan du prøve at sætte det til salg. Men held og lykke med det. dba.dk sletter måske din annonce, og selvom der findes en del Facebook-salgsgrupper, bliver de ofte lukket pga. anmeldelser. Under alle omstændigheder kan du nok godt regne med, at det bliver svært at sælge, selv hvis det er i original emballage: ”Der er ikke noget marked for brugte dildoer”, som Ali siger.

Nu er du måske fristet til at købe online, så du er sikret 14 dages returret, men medmindre du allerede ved, præcis hvad du vil have, skulle du overveje at besøge en sexshop. Ellers kan det nemlig være svært at vide, hvad man egentlig køber. Lad os tage en vibrator som eksempel:

18 x 3 cm.? 7 mønstre? 3 hastigheder? Ftalatfri silikone og ABS-plast? At den er lilla og vandtæt kan alle forholde sig til, men hvad med resten? Det er fordelen ved en sexshop: her kan du mærke materialet, se størrelse og form, mærke vibrationer osv. (kun med hænderne). Og hvis du som mig er nysgerrig på, om der er stor efterspørgsel på fx dildoer med 36 forskellige indstillinger, er svaret fra Karsten: ”Nej. Simpelt sælger”.

Hvis du er interesseret i en hurtig sociologisk analyse af sexlegetøjsdesign og -emballage, eller hvis du bare gerne vil se en designprisvindende penisring, så tjek bilaget her.

Sex og samfund, sociologisk set

Nu er vi næsten tilbage ved, hvorfor det er vigtigt, at medarbejderne kan sætte grænser. Men først skal vi lige en tur forbi sociologisk teori for at forstå sammenhængen mellem sex og samfundsnormer.

Først det hurtige, historiske perspektiv som præsenteret af Jeffrey Weeks. Weeks pointerer bl.a, at internettets fremkomst muliggjorde en hidtil uset adgang til og spredning af porno, sexlegetøj osv. Det førte til både seksuel frigørelse og seksuel udnyttelse, og kombineret med en revolutionslignende samfundsudvikling præget af ligestillingskampe og -sejre blev de traditionelle værdier om ægteskab, kernefamilier og seksuel dydighed abrupt fejet væk. Det er nu (i højere grad) socialt acceptabelt at fx få børn uden for ægteskab, få abort, blive skilt eller være LGBT+, men paradigmeskiftet er ikke foregået gnidningsløst og er ikke samfundsmæssigt cementeret – dine seksuelle rettigheder og muligheder afhænger grundlæggende af din nationalitet og omgangskreds.

 

I Danmark har vi sexshops i storcentre, men hvis turister fra fx Maldiverne køber noget herfra, må de ikke tage det med hjem.

Weeks konkluderer, at seksualitet fortsat vil blive mere individuelt defineret, men aldrig uafhængigt af sociale rammer. Pointen er her, at seksuel frihed og samfundsnormer bygger på et tumult historisk fundament. I dag og i Danmark kan du altså næsten gøre, som du lyster, men ikke uden sociale konsekvenser. Det kan Henning Bech hjælpe os med at forstå lidt bedre.

Bechs teori om urban seksualitet handler overordnet om, at man i bylivet behandler hinanden som overflader pga. en kombination af internaliseret forbrugerkultur og menneskemylder. Menneskets værdi er derfor først og fremmest æstetisk, hvilket især kommer til udtryk gennem objektivisering i de seksuelle interaktioner. Bech mener, at det urbane rum grundlæggende er seksualiseret, fordi mennesker er overflader, og overflader er objektiviseringer. Seksualitet er privat og individuelt, men det er ikke fri fra samfundets normer og regler. Både normer og regler er foranderlige, men skal altid overholdes for at undgå fordømmelse.

Sagt på en anden måde: i det urbane rum er du både mål for og udøver af seksualisering af dem omkring dig. Om og hvordan I vælger at handle på det er i høj grad op til jer, men du er aldrig fri for den andens og samfundets potentielle fordømmelse.

 

tl;dr: Du må have lige præcis det sex,
du har lyst til. Måske.

Med Weeks og Bech kan vi derved se sex som et privat anliggende i foranderlige sociale og samfundsmæssige rammer. Individuelle lyster er velkomne, men kun inden for særlige, situationelle og uspecifikke grænser.

Og det er kodeordet til at vende tilbage til sexshoppen.

At sætte grænser: forskellen på sexshops og delikatessebutikker

Medarbejderne har en gylden regel i sexshoppen: hvis kunden begynder at snakke om badedyr, så luk samtalen med det samme.

At snakke om fetiches er som regel velkomment i en sexshop, og det er nogle gange nødvendigt for at finde de rigtige produkter, men det kan hurtigt udvikle sig til en terapeutisk samtale. Husk, at medarbejdernes styrke er dynamisk kundeservice, ikke seksualfaglig ekspertise. Kundeservice kræver en konstruktiv samtale, og ifølge Karsten kan det nogle gange være meget svært: ”De fleste folk har et normalt forhold til sex, men nogle få er slet ikke til at arbejde med”. Det er altså afgørende, at man kan snakke om sex, men grænsen mellem for meget og for lidt info er hårfin.

Lad os vende interaktionen og se på situationen som kunde. Forestil dig, at du er i en sexshop for at købe en vibrator. Du har spørgsmål til funktionerne. Hvilken type svar foretrækker du?

Jeg bruger den her vibrator sådan og sådan her…

Man bruger den her vibrator sådan og sådan her…

For medarbejderne og erfaringsmæssigt en stor del af kunderne er ”man” den bedste måde at tale om det på. En hurtig sociolingvistisk analyse vil sige, at det skyldes de associative forskelle på de to pronomener.

Det er en afgørende forskel på sexshops og delikatessebutikker, som ellers forretningsmæssigt ligner hinanden: begge tilbyder et særligt og nogle gange højt specialiseret vareudvalg, hvor kunderne ofte har brug for vejledning til at vælge de rigtige produkter. Men i delikatessebutikken må medarbejderne hjertens gerne fortælle om deres egne erfaringer med varerne, mens man i sexshoppen ikke kan dele personlige historier; kun formidle erfaringer og viden. ”Det her er for personligt. Det er for grænseoverskridende”, som Emil siger.

Som man med Weeks og Bech in mente ville forvente er det svært at sige præcis hvor grænsen går, fordi det er individuelle præferencer betinget af sociale rammer. Her er nogle eksempler på medarbejdernes overvejelser om det at sætte grænser:

Da jeg spurgte, om de ville betjene kunder, som de kender privat, svarede Frederik: ”Måske venner. Eller dem, som har spurgt, om de må komme forbi”. På et andet tidspunkt siger han, at han har snakket om udslæt med sine venner, men aldrig om fantasier. Hvorfor er der forskel? Det ved han ikke: ”Hudsygdomme og sex er privat på forskellige måder”.

Ali siger, at han ikke vil skrive ansættelsen på CV eller LinkedIn og nok heller ikke tale om det til jobsamtale. Men han ville sikkert snakke om det senere, når han har fået jobbet. Karsten har skrevet det på sit CV og er generelt åben omkring jobbet: ”Folk virker nysgerrige på det”. Emil overvejer at gøre det samme, men er lidt tilbageholdende: ”Folk kan hurtigt dømme”. Jeg spørger, hvad de vil dømme ham som. ”Jeg tror, det handler om, at folk vil synes, at man er pervers”.

Begrebet ”perversion” beskriver meget passende her en individuel lyst, som er socialt fordømt. Men hvorfor skulle det være perverst at arbejde i en sexshop? Som du kan se i dette indlæg, er det nærmest en Lidl. Medarbejderne har ingen særlige erfaringer med eller interesse for varerne – det er bare et arbejde. Alligevel har de blandede erfaringer med at fortælle andre om jobbet, og til at starte med var de faktisk ikke så glade for at snakke med mig om det. De har prøvet interviews med journalister, psykologistuderende o.l., som satte dem i dårligt lys. Præcis hvordan ved jeg ikke, men det var slemt nok til, at jeg skulle garantere fuld anonymitet og hverken måtte optage vores samtaler eller tage billeder.

 

Tak til Pexels, som alligevel har meget bedre fotos, end jeg nogensinde ville kunne tage.

Risikoen for social fordømmelse er således en anden forskel på sexshops og delikatessebutikker. I sexshops skal medarbejderne nogle gange vide noget meget personligt om dig, og det kræver en særdeles tryg atmosfære at fortælle, at du er kommet for at købe en penispumpe eller aldrig har haft en orgasme. Der er ikke noget på spil på samme måde, hvis du skal bruge hjælp til at finde en spansk rødvin.

6 råd fra sexshoppen

Her er medarbejdernes hilsen til dig:

Besøg en sexshop. Du er altid velkommen til bare at kigge, og måske finder du noget, du bliver glad for.
Tag det roligt. Du er der for at snakke om sex, og medarbejderne har allerede hørt alt.
Vær ærlig og åben. Så får du den bedste vejledning.
Respekter det trygge rum. Det kan være ok at grine lidt med en partner, men hvis du kommer brølende med en gruppe venner, bliver du smidt ud.
Flirt ikke med medarbejderne. For nogle kunder er det en fantasi, men for medarbejderne er det bare irriterende.
Søg inspiration. Folk beder ofte om specifikt udstyr fra fx 50 Shades of Grey, og jo mere konkret du kan være om din lyst, jo mere sandsynligt er det, at du kommer hjem med det rigtige.

  • Det her er ikke tænkt som en reklame for sexshops, men jeg håber, at du er blevet mere nysgerrig på butikkerne; at du er blevet klogere på sexshops som arbejdsplads; og at du har gjort dig nogle tanker om grænser, lyster og behov for sex og sexlegetøj.

Hav en hyggelig Valentinsdag og god weekend.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.